Skip to content Skip to footer

Edukacja i wsparcie rodzin: Rola coachingu w pomocy rodzinom osób z ADHD 

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) to zaburzenie, które wpływa nie tylko na osoby nim dotknięte, ale także na całe ich rodziny. Rodzice i opiekunowie często muszą stawiać czoła licznych wyzwaniom związanym z codziennym życiem oraz z edukacją swoich dzieci. Coaching może odegrać kluczową rolę w wspieraniu tych rodzin, dostarczając im narzędzi i strategii niezbędnych do skutecznego zarządzania sytuacjami związanymi z ADHD. 
Wyzwania, przed którymi stają rodziny osób z ADHD 
Rodziny osób z ADHD często borykają się z wieloma trudnościami, które mogą obejmować: 
  1. Zarządzanie zachowaniami: Impulsywność, nadpobudliwość i trudności z koncentracją mogą prowadzić do konfliktów w rodzinie, zarówno w relacjach z rodzeństwem, jak i w interakcjach z rodzicami. 
  2. Edukacja: Rodzice muszą często walczyć o odpowiednie wsparcie w szkole, co może być frustrujące i czasochłonne (Baker, 2014). 
  3. Stres i wypalenie: Opiekunowie osób z ADHD mogą doświadczać wysokiego poziomu stresu, co może prowadzić do wypalenia emocjonalnego (Davis & Kollins, 2018). 
Rola coachingu w wsparciu rodzin 
Coaching może stanowić wartościowe wsparcie dla rodziców i opiekunów osób z ADHD, oferując im strategie, które pomagają radzić sobie z wyzwaniami. Oto kilka kluczowych obszarów, w których coaching może być pomocny: 
  1. Edukacja i zrozumienie: Coaching może pomóc rodzicom lepiej zrozumieć ADHD i jego wpływ na życie ich dzieci. Świadomość neurobiologicznych i psychologicznych aspektów ADHD może zmienić perspektywę rodziców i pozwolić im na bardziej empatyczne podejście do zachowań dzieci (Dupaul et al., 2016). 
  2. Umiejętności komunikacyjne: Coaching może nauczyć rodziców skutecznych strategii komunikacji z dziećmi. Umożliwia to zrozumienie potrzeb dziecka oraz budowanie pozytywnych relacji. Techniki aktywnego słuchania i wyrażania emocji mogą pomóc w poprawie dialogu rodzinnego (Whitaker, 2014). 
  3. Zarządzanie stresem: Rodzice mogą nauczyć się technik zarządzania stresem, które pozwolą im lepiej radzić sobie z emocjami związanymi z wychowaniem dziecka z ADHD. Praktyki takie jak mindfulness czy techniki oddechowe mogą być niezwykle skuteczne (Keng et al., 2011). 
  4. Wyznaczanie celów i planowanie: Coaching pomaga rodzicom w wyznaczaniu realistycznych celów dotyczących wychowania i edukacji dzieci. Proces ten może obejmować ustalanie priorytetów oraz tworzenie planów działania, co zmniejsza poczucie przytłoczenia (Friedman, 2017). 
  5. Wsparcie w budowaniu sieci: Coaching może również pomóc rodzicom w nawiązywaniu kontaktów z innymi rodzinami i specjalistami. Budowanie sieci wsparcia jest kluczowe, aby wymieniać się doświadczeniami i strategami (Gomez & Carrasco, 2019). 
Przykłady technik coachingowych 
  • Mindfulness dla rodziców: Sesje coachingowe mogą obejmować wprowadzenie praktyk mindfulness, które pomagają rodzicom zachować spokój w trudnych sytuacjach. 
  • Techniki rozwiązywania problemów: Uczenie rodziców, jak analizować trudności i szukać kreatywnych rozwiązań. 
  • Tworzenie dzienników emocji: Pomoc rodzicom w prowadzeniu dzienników, aby lepiej zrozumieć swoje emocje i reakcje na sytuacje związane z ADHD. 
Podsumowanie 
Coaching może stanowić cenną formę wsparcia dla rodzin osób z ADHD, oferując narzędzia, które pomagają w radzeniu sobie z wyzwaniami wychowawczymi. Edukacja, umiejętności komunikacyjne, zarządzanie stresem oraz budowanie sieci wsparcia to kluczowe obszary, w których coaching może przynieść znaczące korzyści. Dzięki lepszemu zrozumieniu i wsparciu, rodzice mogą bardziej efektywnie wspierać swoje dzieci i budować zdrowsze relacje rodzinne. 
 
mgr Barbara Górka, coach, Dyrektor Zarządzająca Centrum Terapii ALMA w Bydgoszczy
Bibliografia 
  • Baker, L. (2014). „Navigating the School System with ADHD: A Parent’s Guide.” Journal of Educational Psychology, 106(1), 5-19. 
  • Davis, B. A., & Kollins, S. H. (2018). „Parenting and ADHD: A Comprehensive Review.” Clinical Child and Family Psychology Review, 21(1), 1-24. 
  • Dupaul, G. J., et al. (2016). „ADHD: A Clinical Guide for Parents.” American Academy of Pediatrics
  • Friedman, H. (2017). „Goal Setting and ADHD: Techniques for Success.” Journal of Attention Disorders, 21(6), 470-479. 
  • Gomez, S., & Carrasco, M. (2019). „Building Support Networks for Families of Children with ADHD.” International Journal of Mental Health, 48(2), 145-158. 
  • Keng, S. L., et al. (2011). „Effects of Mindfulness on Psychological Health: A Review of Empirical Studies.” Clinical Psychology Review, 31(6), 1041-1056. 
  • Whitaker, C. (2014). „Communication Skills for Parents of Children with ADHD.” Parenting: Science, 9(4), 1-12. 

Leave a comment