Skip to content Skip to footer

Logopedia

Logopedia

Kiedy problemy z mową, językiem czy komunikacją zaczynają wpływać na jakość życia, pomoc logopedyczna może okazać się nieoceniona. Zaburzenia mowy mogą dotknąć zarówno dzieci, jak i dorosłych, a ich przyczyny mogą być różnorodne. Jeśli zauważasz u siebie lub swojego dziecka trudności z wyraźnym mówieniem, lub rozwojem mowy, warto skonsultować się z logopedą. 

Logopedia, neurologopedia i surdologopedia - czym się różnią?​​

Każda z tych dziedzin zajmuje się innymi aspektami mowy i komunikacji, oferując specjalistyczne podejście do różnych trudności.

Logopedia​

Zajmuje się diagnozowaniem, profilaktyką i terapią zaburzeń mowy, języka, komunikacji oraz głosu. To szeroka dziedzina obejmująca różne problemy z mową u dzieci i dorosłych.

Neurologopedia​

Stanowi ona specjalizację logopedii, która koncentruje się na zaburzeniach mowy oraz komunikacji wynikających z uszkodzeń i chorób układu nerwowego.

Surdologopedia​

Specjalizuje się w pracy z osobami z uszkodzeniami słuchu, koncentrując się na problemach z mową i komunikacją wynikających z niedosłuchu lub głuchoty.

Kiedy zwrócić się po pomoc do logopedy?

Logopeda Centrum Terapii Alma
Jeśli Ty lub Twoje dziecko:
Logopeda Centrum Terapii Alma
neurologopeda Centrum Terapii Alma

Kiedy zwrócić się po pomoc do neurologopedy?

Jeśli Ty lub Twoje dziecko:

Kiedy zwrócić się po pomoc do surdologopedy?

surdologopeda Centrum Terapii Alma
Jeśli Ty lub Twoje dziecko:
surdologopeda Centrum Terapii Alma
Logopedia Centrum Alma

W ramach wsparcia logopedycznego i pedagogicznego w Centrum Terapii Alma możesz skorzystać z:

Nasi specjaliści oferują profesjonalną pomoc. Pośród proponowanych przez nas usług znajduje się: diagnoza i terapia logopedyczna, diagnoza i terapia neurologopedyczna oraz diagnoza i terapia surdologopedyczna. Dodatkowo pragniemy zaoferować także:

Terapia miofunkcjonalna koncentruje się na diagnozowaniu i korygowaniu nieprawidłowych wzorców ruchowych mięśni jamy ustnej, twarzy i szyi, które mogą prowadzić do problemów z artykulacją, połykaniem, oddechem oraz funkcjami dźwięcznymi. Poprzez specjalistyczne ćwiczenia i techniki terapeutyczne, terapia miofunkcjonalna ma na celu wzmocnienie mięśni, poprawę kontroli języka i warg oraz korygowanie nieprawidłowych wzorców ruchowych. Może pomóc w redukcji zaburzeń mowy, poprawie zdolności połykania, regulacji oddechu oraz eliminacji nieprawidłowości anatomicznych i funkcjonalnych w obrębie jamy ustnej.
Integracja bilateralna to terapeutyczna metoda skupiająca się na stymulacji i harmonizacji pracy obu półkul mózgowych poprzez zrównoważenie sensorycznych i ruchowych doświadczeń. Podstawą tej terapii jest promowanie współpracy między obiema stronami ciała, co może pomóc w integracji informacji sensorycznych oraz koordynacji ruchowej. Metoda ta może być szczególnie skuteczna u dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, takimi jak ADHD, autyzm czy dyspraksja, wspierając rozwój umiejętności motorycznych, percepcyjnych oraz umiejętności społecznych poprzez strukturalne ćwiczenia fizyczne i sensoryczne.
Diagnoza w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD) metodą Neuroflow obejmuje szczegółowy wywiad dotyczący rozwoju dziecka oraz badania audiometryczne celem oceny czułości słuchu. Następnie przeprowadzane są znormalizowane testy oceniające wyższe funkcje słuchowe, takie jak rozpoznawanie słów w szumie czy różnice między dźwiękami. Raport z diagnozy zawiera szczegółowe wyniki i analizę, ułatwiającą zrozumienie potrzeb dziecka przez nauczycieli i terapeutów. Proces ten może pomóc rodzicom i specjalistom w zaplanowaniu odpowiednich strategii terapeutycznych oraz monitorowaniu postępów dziecka poprzez rekomendowane diagnozy kontrolne. Diagnoza CAPD metodą Neuroflow jest skutecznym narzędziem wspierającym zarówno diagnozę, jak i terapię dzieci z potencjalnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego.
To metoda diagnostyczna i terapeutyczna skupiająca się na indywidualnych potrzebach słuchowych osoby. Proces rozpoczyna się od szczegółowego badania słuchu i analizy reakcji słuchowych na różne bodźce dźwiękowe. Na tej podstawie tworzony jest spersonalizowany program stymulacji słuchowej, dostosowany do specyficznych wyzwań i możliwości osoby badanej. IAS Johansen może pomóc poprzez poprawę zdolności percepcyjnych, integrację sensoryczną oraz redukcję nadwrażliwości auditywnej. Jest stosowana zarówno u dzieci, jak i dorosłych z różnorodnymi zaburzeniami słuchowymi, w tym CAPD,zaburzeniem ze spektrum autyzmu czy ADHD. 
Koncentruje się na wspieraniu osób mających trudności w komunikacji werbalnej poprzez alternatywne środki wyrazu. Metody te obejmują użycie symboli graficznych, tablic komunikacyjnych, urządzeń elektronicznych do generowania mowy lub gestów. AAC dostosowuje się do indywidualnych potrzeb i umiejętności każdej osoby, umożliwiając wyrażanie myśli, uczuć i potrzeb. Może być szczególnie pomocna dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, porażeniem mózgowym lub afazją. Terapia AAC wspiera rozwój komunikacyjny, umożliwiając pełniejszy udział w życiu społecznym i edukacyjnym.
Zaburzenia koncentracji uwagi są jednym z najczęściej występujących problemów związanych z funkcjonowaniem umysłu. Objawy tych zaburzeń mogą obejmować trudności w utrzymaniu uwagi na wykonywanej czynności, łatwe rozpraszanie się oraz obniżoną aktywność umysłową. Osoby z tymi problemami często mają kłopoty zarówno z przyswajaniem, jak i przetwarzaniem nowych informacji. Dobra koncentracja umożliwia prawidłowe rozpoznawanie, zrozumienie, porządkowanie informacji, a także logiczne myślenie i skuteczne działanie. Problemy z koncentracją mogą dotknąć każdego, jednak ich częstotliwość i intensywność decydują o tym, czy mamy do czynienia z deficytem uwagi, czy jedynie z przejściowymi trudnościami.
 
Jeśli Ty lub Twoje dziecko:
  • masz trudności z wydobywaniem informacji z pamięci,
  • masz problem z wykonywaniem zadań zgodnie z instrukcjami,
  • nie potrafisz udzielić odpowiedzi opartych na prostych definicjach,
  • odczuwasz zmęczenie związane z procesami poznawczymi,
  • odczuwasz znużenie i tendencję do wycofywania się z sytuacji wymagających koncentracji,
  • łatwo się rozpraszasz pod wpływem bodźców zewnętrznych,
Zapraszamy na zajęcia. Nasz trening obejmuje m.in. ćwiczenia pamięci sekwencyjnej słuchowej, pamięci operacyjnej, pamięci wzrokowej oraz techniki relaksacyjne.

Nasi specjaliści pozostają do Twojej dyspozycji:

Centrum Terapii Alma Bydgoszcz Pedagog, logopeda, neurologopeda, surdologopeda Iwona Obremska

Iwona Obremska

Pedagog, logopeda, neurologopeda, surdologopeda

Z wykształcenia jestem pedagogiem, logopedą, neurologopedą, surdologopedą, diagnostą, Mediatorem Sądowym. W pracy ważny jest dla mnie uśmiech i porozumienie. Nawiązanie przyjaznej wymiany informacji niezależnie od tego czy komunikacja wyrażona jest słowem, obrazkiem, gestem, dotykiem. W kontakcie terapeutycznym dążę do stworzenia bezpiecznej przestrzeni oraz odkrycia często jeszcze nieodkrytego potencjału mojego podopiecznego. Tego talentu, który sprawia, że każdy jest wyjątkowy, potrzebny i pożyteczny. Uczę umiejętności mówienia tak i nie, umiejętności odmowy. Słuchania i przetwarzania.