Jeśli cierpisz na zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), lub zaburzeń uwagi (ADD), wiesz, że może to być przyczyną problemów z koncentracją i nauką niezależnie od wieku. Na szczęście istnieje wiele różnych strategii pomocnych w nauce, dzięki którym utrzymasz swoją motywację, skupienie i zaangażowanie. Niezależnie od tego, czy ADHD zostało u Ciebie zdiagnozowane w dzieciństwie, czy w wieku dorosłym, nigdy nie jest za późno, na to aby wdrożyć nowe metody pomocne w koncentracji i zacząć osiągać swoje cele.

ADHD, a wpływ na naukę

Według szacunków w Stanach Zjednoczonych 4,4% dorosłych cierpi na ADD/ADHD. To około 10 milionów osób. Ponadto, ma je również około 6 milionów dzieci. Biorąc pod uwagę aspekt edukacyjny, osoby z ADD/ADHD doświadczają większych trudności z nauką, częściej są nieobecne w szkole lub na uczelni i odczuwają większe trudności w kontaktach z rówieśnikami.

Niezdiagnozowani i nieleczeni dorośli z ADD/ADHD mogą doświadczać trudności zawodowych, obniżonych zarobków, a ukończenie wyższej uczelni stanowi dla nich prawdziwe wyzwanie. Wyniki amerykańskich badań z 2020 roku wskazują, że studenci z ADD/ADHD kończą studia w dłuższym okresie czasu niż inni, oraz częściej rezygnują z nauki, niż studenci bez tego schorzenia. Uciążliwe objawy mogą być obecne przez całą dorosłość i stanąć na drodze do osiągnięcia sukcesu zawodowego.

Cztery najczęstsze objawy ADHD

Osoby z ADHD i ADD mogą doświadczać szerokiego zakresu objawów wpływających na naukę takich jak:

  1. Kłopoty z koncentracją i skupieniem się na zadaniu

Wyniki badań w Journal of Educational Research and Practice wykazały, że dzieci z ADHD mniej koncentrowały się na zadaniu i jego ukończeniu niż dzieci nie dotknięte tym schorzeniem.

  1. Zaburzenia pamięci

Zapomnienie faktów lub liczb podczas egzaminu może zdarzać się często, ale wszyscy, którzy żyją z ADD/ADHD są znacznie bardziej narażeni na deficyty pamięci. Wpływa to na wyniki w nauce i ogólne funkcjonowanie na uczelni.

  1. Zaburzenia uwagi

Aktualna literatura, która dotyczy ADD/ADHD ukazuje mocne dowody na to, że uczniowie są szczególnie narażeni na skutki w wyniku nieuwagi. Może się to objawiać prokrastynacją  i chroniczną niezdolnością do skupienia.

  1. Kłopoty z organizacją i zarządzaniem czasem

Chociaż nie dotyczy to wszystkich zmagających się z ADHD, niektórzy inwestują w kalendarze i planery, a następnie nigdy z nich nie korzystają. Dzieje się tak, ponieważ stają się przytłoczeni kontrolowaniem swojego czasu. Może to być to źródłem głębokiej frustracji i niekorzystnie wpływać na studia i wyniki w nauce.

10 sposobów łagodzących ADHD/ADD

Podczas gdy wyzwania związane z ADD/ADHD mogą wydawać się nużące, istnieje wiele sposobów, które mogą być wdrożone, aby wspierać proces nauki i przyczyniać się do edukacyjnego sukcesu. Te same metody mogą być również pomocne dla kontynuacji nauki, nabywania nowych umiejętności w pracy/na uczelni lub wdrożeniu się w obowiązki w nowym miejscu pracy.

  1. Zadbaj o komfortowe otoczenie

Twoje otoczenie może sprzyjać owocnej nauce. Upewnij się, że nie ma w nim zbyt wielu rzeczy, które mogłyby rozproszyć Twoją uwagę. Usuń ze ścian wszelkie ekspresyjne obrazy w intensywnych kolorach i zastąp je obrazami lub printami morza lub gór. Niech twoje otoczenie obfituje w kolory, które wypłyną na Ciebie wyciszająco. Posprzątaj swoje miejsce pracy, zanim zaczniesz się uczyć, gdyż pomoże Ci to w uzyskaniu potrzebnej przestrzeni.

  1. Usiądź z przodu

Siedzenie w pierwszych rzędach na sali wykładowej lub konferencyjnej może być pomocne w uniknięciu rozproszenia i utrzymaniu koncentracji. Wyniki z badania przeprowadzonego w 2020 roku pokazują, że studenci, którzy siedzą w dalszych rzędach mają niższy poziom koncentracji i mniej zapamiętują w porównaniu z tymi, którzy siedzą bliżej prowadzącego.

  1. Zadbaj o ciszę

Jedno z badań pokazuje, że głośne otoczenie rozprasza uwagę u osób z ADHD, więc ściszenie muzyki lub noszenie słuchawek z redukcją szumów może być przydatną metodą w utrzymaniu koncentracji.

  1. Rób przerwy

Robienie 15-20 min przerw pomaga w skupieniu i koncentracji. Wstań od biurka i pilnuj się, aby nie wypełnić tego czasu na media społecznościowe lub inną aktywnością na telefonie. Odpoczynek dla oczu, unikanie bodźców i krótki spacer po parku są świetnym pomysłem na spędzenie wolnego czasu.

  1. Ćwicz

Amerykańskie badania wykazały, że ćwiczenia fizyczne mają korzystny wpływ na redukowanie objawów ADHD. Spacer lub nawet krótki bieg na świeżym powietrzu, taniec, pomogą pozbyć się nadmiaru energii i pozytywnie wpłynąć na przepływ krwi. 

  1. Wykorzystaj swój potencjał kreatywności

Jedno z badań wykazało, że osoby z ADHD mają wyższy potencjał twórczy, niż osoby bez tego schorzenia. Poświęć nieco swojego czasu, aby odkryć nowe hobby np. malowanie lub nauka gry na instrumencie – pomoże to w stymulowaniu różnych obszarów mózgu. Ważne jest, aby było to dla Ciebie przyjemne i relaksujące i nie powodowało nadmiernej stymulacji i stresu.

  1. Nie zarywaj nocy przed egzaminami

Odkładanie nauki do ostatniej chwili jest bardzo częste dla osób z ADHD, ale negatywnie wpływa na wyniki w nauce. Rozłóż sobie czas na naukę na wiele krótszych odcinków i nie poświęcaj wielu wyczerpujących godzin w przeddzień egzaminu.

  1. Zadbaj o wystarczającą ilość snu

Co najmniej 8 godzinny, spokojny sen wpłynie pozytywnie na koncentrację. Jeśli w trakcie nauki uznasz, że czujesz się senny, zrób sobie krótką drzemkę na 15 lub 30 minut, aby zresetować się psychicznie.

  1. Jedz zdrowe przekąski

Dorośli z ADHD powinni pamiętać o wartościowych przekąskach. Wyeliminuj ciasteczka i chipsy. Unikaj także produktów zawierających konserwanty, sztuczne barwniki, cukier. Zastąp je świeżymi warzywami i owocami oraz produktami bogatymi w chude białko i kwasy omega-3.

  1. Przepisuj notatki, aby lepiej zapamiętywać

Zamiast wielokrotnie czytać swoje notatki, przepisz je. To doskonały sposób na to, aby lepiej zapamiętać informacje. Nauka na pamięć zapisanych notatek może zmylić Cię w przekonaniu, że opanowałeś materiał. Niemniej jednak kiedy poświęcisz czas na ich uważne przepisywanie, pomoże Ci to przyswoić informacje bardziej efektywnie.

Jeśli czujesz, że problemy w nauce i pracy stoją na przeszkodzie w osiąganiu Twoich celów, zapisz się na psychoedukację. W Centrum Terapii ALMA mamy doświadczonych specjalistów w leczeniu ADHD u dorosłych, którzy będą pracować na Twój sukces i pomogą Ci wdrożyć skuteczne metody na poprawę jakości Twojego życia.